Motorul Diesel
Un motor termic funcționează în anumiți timpi/cicli care permit evoluția fluidului motor în cilindrii ceea ce conduce la producerea de lucru mecanic. Motorul diesel, din punct de vedere al arderii, se deosebește de motorul pe benzină prin:
admisia de aer proaspăt
combustibilul injectat arde la presiune constanta
În diagrama alăturată este prezentată diagrama teoretică a motorului diesel în patru timpi. S-a recurs la explicarea diagramei teoretice și nu a celei reale pentru a fi mai ușor de înțeles.
Timpul 1 (segmentul a-b) este admisia, în care au loc următoarele procese:
-supapa de admisie este deschisă
-supape de evacuare este închisă
-pistonul se deplasează de la p.m.i la p.m.e
-volumul aerului din cilindru crește
-se creează o depresiune în cilindru datorită aspirației provocate de piston (considerăm că motorul este atmosferic, fără supraalimentare.
-supapa de admisie este deschisă
-supape de evacuare este închisă
-pistonul se deplasează de la p.m.i la p.m.e
-volumul aerului din cilindru crește
-se creează o depresiune în cilindru datorită aspirației provocate de piston (considerăm că motorul este atmosferic, fără supraalimentare.
Timpul 2 (segmentul b-c) este compresia, în care au loc următoarele procese:
-supapa de admisie este deschisă
-supape de evacuare este închisă
-pistonul se deplasează de la p.m.e la p.m.i
-volumul aerului din cilindru scade
-datorită comprimării aerului presiunea din interiorul cilindrului crește
-temperatura crește datorită presiunii
Timpul 3 (segmentul c-d-e) cuprinde trei faze distincte: inițierea injecției (punctul c), arderea (segmentul c-d) și destinderea (segmentul d-e). În aceste faze au loc următoarele procese:
-ambele supape sunt închise
-când pistonul ajunge în vecinătatea p.m.i combustibilul este injectat în cilindru, unde se aprinde datorită temperaturii ridicate a aerului comprimat, care depășește temperatura de autoaprindere a combustibilului
-urmează arderea amestecului aer-combustibil, iar, datorita presiunii, pistonul începe să se deplaseze de la p.m.i la p.m.e (cursa activă a pistonului)
-la inițierea fazei de coborâre a pistonului presiunea se menține constantă datorită procesului de ardere continuă a amestecului aer-combustibil
-destinderea gazelor arse
Timpul 4 (segmentul e-b-a) este evacuarea și cuprinde următoarele faze:
-supapa de admisie este închisă;
-supapa de evacuare este deschisă;
-gazele arse sunt evacuate din cilindru pe măsura ce pistonul de deplasează de la p.m.e la p.m.i
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu