Combustibilul este introdus în cilindrul motorului doar la sfârşitul compresiei, aprinzându−se în contact cu aerul suficient de fierbinte.
Arderea combustibilului este mai lentă, făcându−se pe măsură ce acesta pătrunde în cilindru. Transformarea este aproape o izobară (figura 2−1).
Figura 2-1. Ciclul termodinamic al motorului Diesel.
Provocarea 2-1Cât este oare randamentul ciclului Diesel?
Poţi calcula randamentul oricărui ciclu termodinamic folosind cea mai convenabilă variantă a expresiei:În timpul transformării izobare 2→3, datorită arderii combustibilului, gazul primeşte cantitatea de căldură:
(1) |
Din ecuaţia transformării izocore 2→3, obţii:
Din ecuaţia destinderii adiabatice 3→4:
Cu toate acestea, motoarele Diesel prezintă dezavantajul unei funcţionări mai lente − arderea combustibilului se face treptat, pe măsura introducerii acestuia în cilindru. Aceasta conduce la motoare mai masive, la aceeaşi putere dezvoltată (putere specifică mică).Motoarele moderne funcţionează după o combinaţie a ciclurilor Otto şi Diesel, păstrând parte din avantajele fiecăruia: randamente ridicate şi puteri specifice mari (figura 2−2).
Figura 2. Funcţionarea unui motor modern, cu patru supape pentru fiecare cilindru şi injecţie de benzină. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu